۲۷ مهر ۱۴۰۴، ۱۸:۳۰

کهگیلویه و بویراحمد؛

هشدار رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره افت تحصیلی در استان

هشدار رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره افت تحصیلی در استان

یاسوج-رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: میانگین نمرات پایه دوازدهم در کشور و استان مطلوب نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا تاجگردون عصر امروز در نشست شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به چالش‌های حوزه‌های آموزش اشاره کرد و با بیان اینکه افت تحصیلی دانش‌آموزان مشهود است، گفت: میانگین نمرات در پایه دوازدهم، هم در سطح کشور و هم در استان، در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و این روند در چند سال گذشته نگران‌کننده بوده است.

وی به شکاف معنادار استان با میانگین کشوری اشاره و اظهار کرد: استان ما با اختلاف حدود دو نمره از میانگین کشور پایین‌تر است که این خود یک هشدار جدی است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عمق بحران را در دروس پایه و اصلی دانست و افزود: وضعیت دروس اصلی مانند ریاضی، فیزیک و ادبیات در رشته‌های مربوطه بسیار بحرانی است و با میانگین‌هایی در محدوده ۶و ۷ است این امر نشان می‌دهد پایه‌های علمی دانش‌آموزان به شدت ضعیف است.

در رشته ریاضی فیزیک ۶۸ درصد دانش آموزان معدل زیر ۱۰ دارند

وی ادامه داد: توزیع نمرات بسیار نگران‌کننده است؛ به عنوان مثال در رشته ریاضی فیزیک، حدود ۶۸ درصد از دانش‌آموزان معدل زیر ۱۰ دارند و تنها ۱۷ درصد بین ۱۰ تا ۱۴ هستند که این آمار در رشته علوم انسانی حتی بحرانی‌تر است و حدود ۸۰ درصد معدل زیر ۱۰ دارند.

تاجگردون با اشاره به توزیع بسیار نامتعادل نمرات، ابراز کرد: آمارها نشان می‌دهد سهم بسیار بزرگی از دانش‌آموزان در برخی رشته‌ها تا ۸۰ درصد معدل زیر ۱۰ دارند و حتی در مدارس غیرانتفاعی که بیشترین هزینه و پول را می‌گیرند وضعیت خوب نیست البته اوضاع در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی بهتر است.

هشدار در رابطه با شکاف علمی در استان

وی با اشاره به شکاف علمی در استان ناترازی آموزشی را خطرناک توصیف کرد و گفت: این موضوع بیانگر آن است که سیستم آموزشی نتوانسته است خدمات باکیفیتی را به طور عادلانه در اختیار عموم دانش‌آموزان قرار دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: این ضعف پایه‌ای قطعاً به آموزش عالی و در نهایت به بازار کار و توسعه جامعه سرایت خواهد کرد و یک ناترازی بزرگ در سرمایه انسانی آینده کشور ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه حل این مشکل نیازمند عزم ملی و استانی و همکاری همه نهادها است، پیشنهادات خود را در چندان مطرح کرد و گفت: شورای آموزش و پرورش استان باید به صورت ویژه و متمرکز بر روی این داده‌ها جلسه گذاشته و علل ریشه‌ای این افت اعم از مسائل آموزشی، معیشتی معلمان، انگیزه دانش‌آموزان، خانواده‌ها، محتوای درسی و … را بررسی کند.

تاجگردون الگوبرداری از مدارس موفق را از دیگر راهکارها دانست و گفت: باید به دنبال کشف و تعمیم روش‌ها، محتواها و مدیریت موفق مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی به مدارس عادی بود. این کار نیازمند ایجاد یک "کمیته انتقال تجارب" متشکل از مدیران و معلمان موفق این مدارس است.

نماینده مردم گچساران و باشت با اشاره به تمرکز بر دروس پایه و پرچالش افزود: طراحی و اجرای "طرح‌های جبرانی و تقویتی" ویژه برای دروسی مانند ریاضی، فیزیک و ادبیات در اولویت قرار گیرد.

تاجگردون بازنگری در روش‌های ارزشیابی و تدریس را از دیگر پیشنهادات مطرح کرد و گفت: آیا سیستم نمره‌دهی و شیوه تدریس کنونی قادر به سنجش واقعی یادگیری است؟ احتمالاً نیاز به بازآموزی معلمان و به روزرسانی روش‌های تدریس وجود دارد.

وی بر افزایش انگیزه در معلمان و دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: بدون توجه به مسائل معیشتی و انگیزشی معلمان و همچنین ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان، هر طرحی با شکست مواجه خواهد شد، ضمن اینکه از ظرفیت اساتید دانشگاه، کارآفرینان و نخبگان علمی استان برای مشاوره و الهام‌بخشی به دانش‌آموزان استفاده شود.

تاجگردون بیان کرد: با توجه به سوابق خوب رحمانی استاندار کنونی استان در دهه ۷۰ در حوزه آموزش و پرورش از هیچ کسی جز استاندار انتظار ندارم برای موضوع افت تحصیلی دانش‌آموزان به دنبال راه‌حل باشد.

کد خبر 6627594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha